A történelem egyik legősibb játéka, a jövő oktatási eszköze. - vallja Polgár Judit, nemzetközi nagymester, a sakktörténet legjobb női játékosa.
![]()
![]()
Ez a vezérelve az Európai Bizottság és a Nemzetközi Sakkszövetség (FIDE) által kiemelkedő oktatási innovációként értékelt és támogatott Polgár Judit Módszernek, amely három edukációs programot foglal magába, melyeket a szomszédos országokban, 2017 óta pedig Kínában is alkalmaznak.
1. Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő Program
2. Sakkpalota Komplex Képességfejlesztő Program
3. SakkTesi
A Polgár Judit Módszer lassan egy évtizede része a magyarországi oktatásnak, a Nemzeti Alaptantervben – az általános iskolák alsó tagozatában – 2013-tól választható tantárgyként szereplő, a Sakkpalota Programra épülő „Képességfejlesztő sakk” a játék alapszabályait és eszközrendszerét használva épül be az általános tanterv alaptantárgyaiba.
A képességfejlesztő sakk támogatja…
- a különböző tantárgyak elsajátítását,
- a digitális társadalomban az adatok feldolgozáshoz elengedhetetlen képességek és kompetenciák elsajátítást,
- a sikeres tanítási-tanulási folyamatot.
A Sakkpalota Komplex Képességfejlesztő Program az általános iskola 1–4. osztályaiban nyújt lehetőséget
- az általános képességfejlesztésre,
- a logikus és kreatív gondolkodás elősegítésére,
- a digitális korban szükséges algoritmikus gondolkodás erősítésére,
- a problémamegoldó képesség fejlesztésére.
A program keretei között a sakk pusztán eszköz.
A Sakkpalota Program célja, hogy minél több gyermek ismerje meg és alkalmazza a mindennapokban a sakk dialektikus, stratégiai és ok-okozati, szekvenciális gondolkodásra gyakorolt hatását. Ennek a világszerte népszerű, ősi játéknak a segítségével a jövő kihívásaira készíthetjük fel a gyermekeket támogató és kreatív módon.
A multidiszciplináris, jelentős szakmai háttérrel rendelkező metódus jelenleg évente közel 40 000 gyermek fejlődéséhez járul hozzá.
A Sakkpalota Komplex Képességfejlesztő Programot és annak gyakorlati alkalmazását segítő, immár nyolckötetes könyvcsalád 1. osztályosoknak szóló tananyaga elnyerte a BELMA-díjat (Legjobb Innovációs Európai Tananyag), valamint a Magyar Termék Nagydíjat.
A BELMA zsűrijének értékelése szerint „Az ismeretanyag belső koherenciája meghatározó, a tanórák és tananyagok egymásra épülnek, az óratervek kialakítása a korábban megszerzett ismeretek aktivizálására alapoz. A tanári kézikönyv, a tanulói tankönyv és a munkafüzet remekül kiegészítik egymást. A tananyag kereszttantervi jellegű: sok hivatkozást használ, és fontos készségeket fejleszt más tárgyakhoz, például a matematikához, az íráshoz.”
A program hatékony elsajátítását színes és kreatív eszközök, pedagógusképzések, applikációk, YouTube-csatorna és online játékok támogatják.